Ide / baggrund:
Cuppen, som blev skabt i 2012 kører nu for 13. gang. Det er et samarbejde mellem 6 vestjyske klubber, som ønsker at styrke mountainbike sporten i Sydvestjylland. Varde Cykelklub er initiativtager og står for meget af den praktiske koordinering, men cuppen styres i fællesskab af alle deltagende klubber, og forslag om forbedringer, nye ideer modtages gerne via “kontakt” mailen, og så tages det med på evalueringsmødet i efteråret
Afdelinger:
Cuppen afvikles over otte afdelinger – alle om torsdagen. Hver klub vil prøve at finde det bedste terræn frem, som de mener egner sig til cuppens formål. Der er også plads til eksperimenter, så I kan forvente lidt af hvert, men grundlæggende vil alle ruter og afdelinger være i den teknisk lette kategori.
Klasser:
Cuppen afvikles i følgende klasser:
- Sport (m/k) (4 omgange / køretid ca. 75 min.)
- Motion 1 (m/k) (3 omgange / køretid ca. 60 min)
- Dame Motion (2 omgange / køretid ca. 60 min)
- Herre Motion 2 (2 omgange / køretid ca. 60 min)
- U/15 år (m/k) (2 omgange / køretid ca. 60 min) – For ungdoms klasserne gælder at rytteren ikke må fylde 15 år i det kalender år, som cuppen afvikles
Starter/program:
Følgende program er gældende for alle afdelinger, men der kan forekomme individuelle tilpasninger, som meddeles i de praktiske informationer, der offentliggøres her på siden ca. 8 dage før løbet afholdes.
- Kl. 17.30 Check ind og nummer udlevering åbner
- Kl. 17.45 Ruten bør stå klar til opvarmning / testrunde
- Kl. 18.15 Check ind lukker og rytterne gør klar i start bokse
- Kl. 18.30 Start Sport
- Kl. 18.32 Start Motion 1
- Kl. 18.34 Start U/15 -> Damer -> Motion 2
(Starter på samme skud, men opdelt i bokse ved start) - Kl. 20.15 Målstregen lukkes
- Kl. 20.30 Præmieoverrækkelse
Startgebyr & Startnumre:
Du kan tilmelde dig hele cuppen, eller vælge at tilmelde dig de enkelte afdelinger.
- For deltagelse i hele cuppen – 8 afdelinger betaler du kr. 600,00. Eftertilmelder du dig er det kr. 700,00.
- For tilmelding til en enkelt afdeling ad gangen, så betaler du kr. 150,00. Eftertilmelder du dig er det kr. 200,00.
- På alle tilmeldinger tillægges et minde tidtagningsgebyr til vores leverandør.
- Nyt for 2024 udgaven: Alle skal afhente startnummer til første afdeling, men er du CUP tilmeldt, så får du et startnummer printet på meget kraftig plastic, som skal GENBRUGES til alle otte afdelinger. Du skal altså selv gemme dit nummer og sørge for at have det med hver gang.
Glemmer du dit nummer, så kan du købe et 8000 nummer for kr. 25,00 pr. gang som betales via mobilepay i check ind og dette nummer kan KUN anvendes til den afdeling det købes – du skal altså fortsat huske din “CUP nummerplade” til næste afdeling.
Mister du din CUP nummerplade permanent, så køber du et erstatnings 9000 nummer til kr. 50,00. Alle afregninger for erstatningsnumre foretages via MobilePay.
Tilmelding:
Du kan kun tilmelde dig via online modulet her på siden. Vælg >tilmelding< i toppen af denne side, så sendes du til de rigtige links.
- Tilmeldingen holder åben helt frem til kl. 19.00 onsdag inden afdelingen køres, så det burde være muligt at beslutte sig inden der lukkes.
- Der vil være mulighed for at eftertilmelde sig onsdag efter ca. 20.00 for +50,00. Du får et løbende 8000 nummer tildelt automatisk, og det skal du afhente ved check ind.
- Du skal montere dit nummer synligt på styret – du må ikke klippe eller knække nummeret, da der sidder en tidtagningschip på bagsiden.
Resultater:
Når løbet er kørt, så vil resultaterne være online på hjemmesiden med det samme. I tilfælde af dårlig internet forbindelse på løbsstedet, så kan det være nødvendigt at uploade når vi kommer hjem, så vær lidt tålmodig.
Præmier og præmieoverrækkelse:
Hver enkelt klub organiserer podie præmier til 1, 2 og 3 i hver klasse. Præmierne vil være mindre ting, som blot skal være en erkendelse af at du har kørt dig på podiet. Du bedes være klar til præmieoverrækkelsen, og vi anser det som meget uhøfligt og manglende respekt for organisationen, hvis du forlader arrangementet inden præmieoverrækkelsen har fundet sted. Vi skal nok gøre alt for at være hurtigt klar med resultatet, så alle kan komme hjem.
Cup resultat:
Efter hver afdeling vil www.sportstiming.dk online systemet beregne et cup resultat. Det beregnes på basis af din placering i alle afdelinger. Man får antal gennemførte i sin klasse +10 point for afdelinger, som man ikke deltager i.
Er der pointlighed så brydes til fordel for den der har det bedste resultat i sidste afdeling.
Der vil heller ikke i 2024 være fratrækkere i cup resultatet.
Når cuppen er slut, så vil der være mindre overalt præmier til 1, 2 og 3 i alle klasser.
Cup deltagerne vil tælle korrekt i cup beregningen, men eftertilmeldte til enkelte afdelinger skal være meget præcise med indtastningerne (anvend med fordel din sportstiming profil til tilmelding).
Lodtrækningspræmie:
Som tidligere år, så er der et rejsegavekort på kr. 10.000 til Club La Santa Sport, som udtrækkes blandt alle “cup” tilmeldte ryttere. Lodtrækningen finder sted til præmieoverrækkelsen til finalen, og man skal være fysisk tilstede når navnet råbes op. (de eneste der kan få lidt ekstra tid til at komme og modtage præmien, er dem der måske er ved at tage ruten ned)
Ansvar:
Alle deltager på eget ansvar, og der vil ikke være krav om samaritter til disse løb. Vælger klubben at hyre samaritter til deres afdelinger, så er det en ekstra service.
Force majeure :
Skulle et løb blive aflyst af en hvilken som helst årsag, så vil der ikke blive tilbagebetalt noget deltagergebyr, men vi vil forsøge at arrangere et erstatnings løb. Kan du ikke deltage i dette, så er det desværre ærgerligt for dig.
Vi anvender elektronisk tidtagning via www.sportstiming.dk og det virker (næsten) altid, men der kan jo ske et kiks. Skulle det ske, at der ikke kommer online resultater på et løb, så scorer vi dette løb manuelt, hvis det er muligt. Er det ikke muligt at genskabe resultatet manuelt, så bortfalder denne afdeling i cuppen, og tæller ikke med. Beslutning herom træffes alene af cup udvalget og kan ikke appelleres.
God fornøjelse, og vi ses på sporet